top of page

DPNA assistentie

Disabled Passenger with intellectual or developmental disability Needing Assistance

DPNA logo


Regelmatig krijgen wij de vraag op welke manier er assistentie aangevraagd kan worden voor een vliegreis. Hieronder leest u alles over de procedure DPNA en wat het inhoudt.

​​​​

Verordening Europese Commissie​

​
In 2006 heeft de Europese Commissie een verordening opgesteld waarin het volgende wordt gesteld: De verordening verbiedt luchtvaartmaatschappijen om reserveringen door of het instappen van passagiers te weigeren op basis van beperkte mobiliteit of een handicap*.

​

Ook moet aan passagiers op basis van deze verordening gratis bijstand worden gegarandeerd om hen in staat te stellen op gelijke voet met andere passagiers gebruik te maken van luchtvervoer.

​​

* Gehandicapten of personen met beperkte mobiliteit: personen wier mobiliteit bij het gebruik van vervoer beperkt is ten gevolge van een lichamelijke (zintuiglijke of locomotorische, permanente of tijdelijke) handicap, een intellectuele handicap of stoornis, of enige andere oorzaak van handicap, of ten gevolge van leeftijd, en wier situatie vereist dat zij passende aandacht krijgen en dat de aan alle passagiers verstrekte diensten aan hen worden aangepast.

​

Verantwoordelijkheid uitvoering assistentie

​

De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van deze assistentie ligt bij de luchthavens. Op Schiphol en Brussel is deze assistentie in handen van Axxicom. Zij regelen de fysieke afhandeling van de assistentie. Om voor deze assistentie in aanmerking te komen is het van groot belang om op tijd de gewenste assistentie aan te vragen, u doet dit bij de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau. In het geval van DPNA assistentie is het van groot belang dat u bij de aanvraag duidelijk aangeeft welke assistentie u verlangt. Leg de situatie goed uit zodat Axxicom op de hoogte is wat er van hun gevraagd wordt. Een aanvraag dient uiterlijk 48 uur van te voren bekend te zijn.

​

Seatplan en PIL (Passenger Information List)

​​

Als u online incheckt kunt u d.m.v. het seatplan uw stoelen uit kiezen. Houdt er echter rekening mee dat dit geen 100% garantie is. Er kunnen zich omstandigheden voor doen dat er gewijzigd moet worden, bijvoorbeeld door een vliegtuig wissel. Dan is het ook van belang dat de bemanning weet dat u een DPNA passagier bent of met een DPNA passagier reist, men zal voorkomen dat u uit elkaar wordt gehaald. Het voordeel van een aanvraag DPNA is dat dit ook op de zgn PIL komt te staan, dit is een passagierslijst waarop speciale aanvragen staan. Omdat bij autisme er vaak geen uiterlijke kenmerken zijn is het voor de crew belangrijk om te weten waar de betreffende persoon zit, een Sunflower keycord is hierbij een hulpmiddel.

​​

De assistentiebalie Axxicom

​

Als u gaat reizen en hebt ingecheckt gaat u naar de Axxicom balie in de vertrekhal ( minimaal 2 uur van te voren) u meldt zich daar en krijgt daar een assistent(e) toegewezen die u naar het vliegtuig brengt. Aan de gate mag u als eerste instappen. Aan boord zal er niet direct iets te merken zijn immers, als alles goed gaat hoeft de crew niets te ondernemen, tenzij u speciale wensen heeft aangegeven.

​

Samenvatting procedure

​

  1. U boekt uw reis bij een reisbureau of luchtvaartmaatschappij

  2. U vraagt voor de betreffende persoon DPNA assistentie aan en geeft heel duidelijk aan wat u wenst.

  3. Als u thuis incheckt voor uw vlucht gaat u op Schiphol naar de bagage drop-off en daarna naar de Axxicom balie. U kunt ook naar de Axxicom balie gaan als u assistentie wenst bij het inchecken indien u dat thuis nog niet heeft gedaan.

  4. Axxicom brengt u naar de gate

​

Welke vormen van assistentie bestaan er:

​

  • Optie 1: (CODE: WCHR) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate

​

  • Optie 2: (CODE: WCHC) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en een lift naar boven/beneden van/naar de vliegtuigstoel

​

  • Optie 3: (CODE: WCHS) Passagier heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven en op/af de trap.

​

  • Optie 4: (CODE: BLND) Blinde passagier heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) door de luchthaven naar de vliegtuigstoel en een aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew.

​

  • Optie 5: (CODE: BDGR) Passagier reist met een blindengeleidehond en heeft een looprek nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de vliegtuigstoel en aan aparte veiligheidsinstructie van de cabin crew

 

  • Optie 6: (CODE: BLDP) Passagier is blind of slechtziend maar heeft geen assistentie nodig (reist alleen of vergezeld)

​

  • Optie 7: (CODE: DPNA) Passagier heeft een verstandelijke handicap, maar is onafhankelijk en kan de veiligheidsinstructies begrijpen en opvolgen ingeval van kinderen zijn deze in gezelschap van een begeleider/ouders maar heeft assistentie nodig (vertrek & aankomst) op de luchthaven naar de boarding gate.

​

  • Optie 8: (CODE: DEAF) Passagier is volledig doof en heeft een aparte veiligheidsbriefing nodig aan boord van het vliegtuig

​

  • Optie 9: (CODE: PETC) Passagier reist met blindengeleidehond - heeft geen speciale assistentie nodig

​

  • Optie 10: (CODE: OXYG) Als een passagier therapeutische zuurstof tijdens de vlucht nodig heeft dient hij/zij deze service ten minste 7 dagen voor vertrek te boeken en te betalen door contact op te nemen met de Speciale Reserveringen.

​

De DPNA is een hulpmiddel en kan u reis makkelijker maken. De voorbereiding is hierin ook zeer belangrijk. Een gouden tip is om het hele proces van vertrek uit huis tot in het vliegtuig goed vooraf door te nemen. Dit kan bijvoorbeeld door een boekje te maken met picto’s en foto’s. Of gebruik bij aankomst op de luchthaven de routekaart. Heeft u het E-Book 'Vliegen met Autisme' al gelezen? Hierin vindt u allerlei tips, ervaringen en handige tools om de reis goed voor te bereiden. Verkrijgbaar in de webshop.

​

In principe werkt de DPNA code wereldwijd hetzelfde. Wel is het handig op op de website van de luchthaven in het buitenland te kijken of er informatie bekend is over assistentie. U kunt de assistentie wel voor heen en terug aanvragen.​

bottom of page